Despre statutul elevului român

Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice a lansat, recent, în dezbatere publică proiectul Statutul elevului. Un document despre care oficialii spun că ar reglementa drepturile şi obligaţiile elevilor din România.

Și când vorbim despre un document oficial care reglementează drepturile elevilor suntem ușor sceptici. Unii spun că tinerii au prea multe drepturi și că statutul profesorului nu este respectat, alții cred că, din contră, sunt prea multe sancțiuni pentru elevi și se trece cu vederea prea ușor peste abaterile profesorilor.

Răsfoind proiectul am avut surpriza să aflu că în România se vrea un învăţământ preuniversitar centrat pe elev şi fundamentat pe respectarea valorilor şcolare şi ale sistemului educaţional. Adică, accesul liber şi gratuit la educaţie de calitate, libertatea de expresie, dreptul de a beneficia în mod echitabil de resursele materiale şi educaţionale furnizate de sistemul de învățământ, sprijinirea gândirii critice, respectarea demnităţii tuturor membrilor comunităţii şcolare.

Să înțeleg că vorbim de accesul liber şi gratuit la educaţie de calitate??? Deci, de acum, fără manuale, cărți, reviste și alte nenumărate activități și materiale didactice suportate financiar de parinți??? Nu, cred! Chiar nu cred!

Potrivit proiectului, va fi încurajată libertatea de expresie, va fi sprijinită gândirea critică, se va respecta demnitatea tuturor membrilor comunităţii şcolare. Chiar vor fi ascultate și respectate opiniile elevilor și vor dispărea discriminările și stigmatizările publice??? Vom vedea!

Cum e firesc, documentul prevede și îndatoriri, interdicţii şi sancţiuni pentru încălcarea de către elevi, în incinta unităţii de învăţământ, a prevederilor statutului, în funcţie de gravitatea acestora. Chiar nu avem dubii în aceste privințe!

Dacă sunteți interesați să schimbați ceva în viața elevului nostru, puteți transmite pe site-ul Ministerului Educației, opiniile şi sugestiile pe marginea proiectului de statut până pe 4 iulie 2016.

Voi ce ați schimba în statutul elevului și sistemul de educație? Personal aș dori un învățământ centrat într-adevăr pe elev, existența unor metode moderne și utile de predare-învățare și stoparea eventualelor abuzuri. Îmi doresc o școală care să ofere siguranță, încredere și respect elevului. O școală care să permită o dezvoltare armonioasă, existența un mediu curat și securizat. O școală cu profesori obiectivi, cu profesioniști și elevi motivați, ale căror drepturi să fie recunoscute, nu doar consemnate pe o hârtie.

 

Related posts